Медична реформа в Україні

реформа
08:12, 05 Грудень 2018

Що таке медична реформа, навіщо вона потрібна, і які зміни чекають українців – читайте в наших публікаціях.

Що потрібно знати про медичну реформу? Реформа системи охорони здоров'я викликає безліч суперечок, не в останню чергу від незнання предмета. Ми підготували серію матеріалів, які покликані допомогти нашим читачам розібратися в цій проблемі. Для початку ми зібрали  відповіді на питання, які зустрічаються найчастіше. 

1. Які терміни проведення медичної реформи?

З 1 січня 2018 року розпочалася зміна моделі фінансування системи охорони здоров'я в Україні на рівні первинної ланки.

Оплата за надану медичну послугу пацієнтові за єдиним тарифом на вторинному і третинному ланках буде впроваджуватися з 2019 року.

До 2020 року вся система охорони здоров'я перейде на прямі оплати від Національної служби здоров'я України лікарям і медичним установам усіх напрямків і спеціалізацій.

2. Які функції має  сімейний  лікар?

Сімейний лікар:

– спостерігає за станом здоров'я пацієнтів за допомогою різних досліджень, діагностує і лікує найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани;

– супроводжує пацієнтів з хронічними захворюваннями;

– надає невідкладну допомогу;

–направляє пацієнта для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги;

– проводить профілактику: вакцинацію, огляди і дослідження пацієнтів з груп ризику;
– консультує.

Сімейний лікар може спостерігати неускладнену вагітність і спостерігати за здоровою дитиною відповідно до вікових особливостей і потреб, а також надавати докладні описи послуги паліативної допомоги, наприклад оцінити ступінь болю, призначити і виписати рецепт на наркотичні засоби, психотропні речовини для лікування больового синдрому.

Сімейний лікар призначає ліки і виписує рецепти, за якими, в тому числі, можна отримати препарати за програмою відшкодування вартості ліків, яка буде поступово включати все більше і більше захворювань і препаратів, а також оформляє довідки, лікарняні листи.

3. Які медичні послуги можна отримати безкоштовно?

В рамках первинної медичної допомоги пацієнти гарантовано і безкоштовно можуть отримати:

– загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою;

– аналіз на глюкозу крові;

– аналіз на загальний холестерин;

– аналізи сечі;

– загальний аналіз сечі;

– електрокардіограму (ЕКГ) у спокої;

– мікроскопію мокротиння;

– швидкі тести на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс.

4. Де шукати сімейного лікаря?

Для цього є різні шляхи.

Можна дізнатися про сімейних лікарів, які працюють в найближчих амбулаторіях сімейної медицини або поліклініках.

Можна розпитати сусідів і знайомих, чи подобається їм їх сімейний лікар, чи влаштовують його методи профілактики, обстеження і лікування.

Також можна звернутися до місцевого відділу охорони здоров'я, де мають  надати інформацію про сімейних лікарів у вашому населеному пункті або районі.

Багато сімейних  лікарів самі проводять активну кампанію, відвідуючи потенційних пацієнтів.

5. Чи буде сімейний лікар виїжджати на виклики пацієнтів?

Лікар первинної медичної допомоги (сімейний лікар, педіатр, терапевт) на свій розсуд приймає рішення про надання окремих послуг за місцем проживання або перебування пацієнта по телефону або через Інтернет.

Вік пацієнта, віддаленість його місця перебування від місця прийому сімейного лікаря,  або відсутність у пацієнта засобів на проїзд не можуть бути єдиними підставами для виклику і виїзду лікаря. Рішення залишається за лікарем.

6. Для чого підписувати декларацію з лікарем?

Декларація – це документ, який підтверджує, що пацієнт хоче, щоб його чи його дитину обслуговував саме цей лікар. Підписуючи декларацію з конкретним лікарем, пацієнт повідомляє державу і Національну службу здоров'я України, що оплата за його медичне обслуговування повинна надходити в медичний заклад, в якому працює даний лікар.

7. З яким лікарем підписати декларацію щодо  дитини?

Сімейний лікар може вести пацієнтів будь-якого віку, педіатр – дітей від народження до 17 років включно. Також учні та студенти можуть укладати декларації з сімейними лікарями міської студентської поліклініки

8. Чи обов'язково обслуговуватися в медустанові за місцем проживання або реєстрації?

Первинна медична допомога тепер не прив'язана до місця проживання або реєстрації. Кожен може вибрати сімейного лікаря в будь-якому ЦПМСД або сімейної амбулаторії, а педіатра – в будь-якій дитячій поліклініці. Однак оптимально вибрати лікаря в тому медзакладі, який  пацієнту буде зручно відвідувати територіально – наприклад, поруч з будинком або роботою. Якщо пацієнту необхідно отримати консультацію лікаря чи здати аналізи, не дуже зручно їхати для цього в інший кінець міста. 

9. Який порядок підписання декларації?

Пацієнт звертається до медичного закладу, де працює лікар, з яким він хоче підписати декларацію. При собі необхідно мати паспорт, ідентифікаційний код і мобільний телефон. Для підписання декларації з педіатром або сімейним лікарем про медичне обслуговування дитини необхідно взяти з собою її свідоцтво про народження. Дитина у віці від 14 років, яка отримала біометричний паспорт, може обрати лікаря і підписати декларацію самостійно.

Уповноважений представник установи (лікар, медсестра або реєстратор) вносить дані пацієнта до системи eHealth. Після цього на вказаний номер мобільного телефону приходить СМC з кодом, який медпрацівник вводить в систему eHealth для підтвердження. Якщо у людини немає мобільного телефону, представник установи сканує його паспорт і ідентифікаційний код і завантажує в систему.

Представник медустанови роздруковує зразок декларації для перевірки. Уважно перевіряйте свої дані. Обидва зразки декларації повинні бути однаковими і без помилок. Якщо все правильно, друкується ще один зразок декларації. Уповноважений представник проставляє відмітку з датою на обох зразках декларації. Пацієнт підписує два ідентичних примірника: один залишається у нього, інший – в медустанові. Після цього декларація з електронним цифровим підписом лікаря вноситься до  систему eHealth. Ви офіційно задекларували вибір свого лікаря.

10. Чи має декларація термін дії? Чи можна змінити сімейного  лікаря?

Декларація не має терміну дії і не підписується раз і назавжди. У будь-який момент людина може обрати іншого сімейного лікаря або педіатра, наприклад, при переїзді в інший район або з інших причин. Для цього необхідно звернутися до медустанови, де працює обраний лікар, і підписати з ним декларацію про обслуговування. Для підписання декларації при собі потрібно мати паспорт, ідентифікаційний код і мобільний телефон. Попередню декларацію не потрібно скасовувати – при внесенні нової декларації в систему eHealth стара декларація автоматично анулюється. Кількість змін у виборі сімейного лікаря або педіатра не регламентовано. 

11. Як будуть обслуговуватися виклики на дому? Чи можна підписати декларацію з лікарем однієї установи, а додому викликати лікаря іншої установи?

Всі звернення пацієнтів, в тому числі невідкладні виклики додому, буде обслуговувати той лікар, з яким підписано декларацію. Якщо ви підписали декларацію з лікарем однієї медустанови, ви не можете викликати додому лікаря іншої установи. Якщо ваш лікар захворів або перебуває у відпустці, установа, де він працює, надасть заміну на цей  період. Лікар буде самостійно визначати необхідність візиту до пацієнта додому в залежності від медичних показань. При необхідності до пацієнта викликається служба екстреної медичної допомоги.

12. Чи може лікар відмовити в підписанні декларації?

Міністерство охорони здоров'я рекомендує оптимальну кількість пацієнтів: для сімейного лікаря – 1800 осіб, для педіатра – 900. Якщо лікар не набрав оптимальну кількість пацієнтів, він не може відмовити охочому підписати з ним декларацію пацієнтові. Лікарю, який надає первинні медичні послуги, забороняється відмовляти в прийнятті декларації про вибір лікаря на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання і т. і., крім випадків, передбачених законодавством. Лікар має право відмовитися від подальшого ведення пацієнта, якщо той не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку медустанови, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров'ю населення.

13. Чи збережуться лікарі-педіатри?

Реформа первинної ланки не скасовує педіатрів. Навпаки, педіатри отримають фінансові заохочення на тих же умовах, що і сімейні лікарі, адже вони також є лікарями первинної медичної допомоги. При цьому річна фіксована виплата на кожну дитину буде навіть вище середньої.

Так само, як і сімейного лікаря, громадяни можуть обирати окремо педіатра для своєї дитини. Або обслуговуватися всією сім'єю у одного сімейного лікаря. Однак Декларацію про вибір лікаря повинен підписати кожен член сім'ї особисто.

Відзначимо, що педіатр безоплатно вакцинує дітей згідно з календарем профілактичних щеплень.

14. Чи залишаться вузькі фахівці при поліклініках?

Медичні установи самі вирішуватимуть, які фахівці їм потрібні для надання замовлених державою послуг. З досвіду інших країн, можна очікувати поступове зменшення запитів до вузьких спеціалістів паралельно з підвищенням кваліфікації сімейних лікарів.

Також варто відзначити, що перспективним є перекваліфікація вузьких фахівців у лікарів загальної практики. У такому випадку лікар зможе надавати як послуги первинної медичної допомоги (і мати гідний стабільний дохід), так і, при наявності необхідного обладнання, надавати профільні послуги.

Сімейні лікарі з додатковою спеціалізацією будуть користуватися додатковим попитом з боку пацієнтів з відповідними хронічними захворюваннями. Особливо це стосується кардіологів, пульмонологів, гастроентерологів.

15. Чи не призведе медреформа до закриття лікарень і скорочення медичних працівників?

На першому етапі реформи Національна служба здоров'я укладе договори з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Але з часом конкуренція і принцип «гроші йдуть за пацієнтом» приведуть до впорядкування мережі медустанов – малопотужні, погано оснащені і мало завантажені лікарні, де просто небезпечно лікуватися, буде перепрофільовано під реальні потреби населення – на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси.

Кращі лікарні будуть додатково технічно і кадрово посилені, щоб кожен, хто до них звертається, мав можливість отримати якісну медичну допомогу. Без роботи можуть залишитися тільки ті, до кого не захочуть йти люди. Реформа буде сприяти тому, що лікарі стануть  конкурувати за пацієнта.

Благоустроєм мережі лікувальних установ повинна займатися місцева влада. Місцеві громади повинні вирішити, які з них потрібно посилити, а які перепрофілювати.

В рамках освіти госпітальних округів МОЗ визначає норми навантаження і види медичної допомоги, які будуть надаватися в основних лікарнях госпітальних округів. Завдяки децентралізації місцеві бюджети мають достатньо коштів для того, щоб поліпшити мережу медзакладів, створити належні умови для роботи лікарів, відремонтувати дороги до лікарень. Держава зі свого боку виділить додаткові гроші на посилення потужних установ і перепрофілювання слабких і малозавантажених.

16. Які медичні послуги стануть платними для пацієнтів?

З початком медреформи більшість медичних послуг будуть безкоштовними для пацієнта, але платними для держави. Щорічно Верховна Рада стане затверджувати програму медичних гарантій разом з державним бюджетом на наступний рік. Відповідно обсяг послуг в програмі медичних гарантій буде залежати від розміру фінансування з державного бюджету.

До 2020 року головне завдання Міністерства охорони здоров'я, Уряду та Парламенту – зібрати реальну статистику захворюваності, розрахувати справедливі тарифи на кожну послугу і виділити достатньо коштів, щоб закупити потрібну кількість послуг і ліків. Це потрібно для того, щоб у 2020 році громадяни України отримували максимальну кількість медпослуг за державний рахунок, а перелік платних послуг був мінімальним.

17. Куди звертатися, якщо потрібна екстрена допомога?

Коли громадянину необхідна екстрена спеціалізована допомога, він звертається до будь-якого закладу екстреної допомоги. Лікування випадків, що загрожують життю, буде покрито державою на 100%.

А ми з нетерпінням чекатимемо ваші відгуки і знайомитимемо вас з новими цікавими подіями в Одесі.  

Підготувала: Анастасія Холдаковська за матеріалами Міністерства охорони здоров'я України та Департаменту охорони здоров'я Одеської міської ради