ПЕРЕСЕЛЕНЦІ ПІДКОРЮЮТЬ РИНОК ЄВРОСОЮЗУ

Н. Григорьева
08:03, 11 Березень 2019

Зона вільної торгівлі з ЄС відкрила чимало можливостей для наших підприємців.

Завдяки підтримці міжнародних організацій свій бізнес змогли відкрити вимушені переселенці, які живуть нині в Одесі.

Наталя Григор'єва родом із Донецька. Майже 20 років пропрацювала вона керівником приватної торгової компанії. Співпрацюючи з європейськими підприємствами, Наталя часто бувала в країнах Євросоюзу. Природньо, цікавилася місцевими умовами ведення бізнесу, помічала, що користується успіхом у європейців, будувала плани з використанням їх досвіду і напрацювань у себе на батьківщині.

А ще, як і багато жінок, Наталя захоплювалася кулінарією. І ось в одному європейському готелі спробувала страву під назвою гранола. Це суміш вівсяних пластівців, горіхів і сухофруктів, запечених з сиропом або медом в духовці до хрусткого стану. Гранола дуже популярна на Заході. Адже крім стандартного використання в якості їжі, гранола традиційно беруть в походи, оскільки вона мало важить, висококалорійна і добре зберігається. Наталі і її домашнім так сподобалося це страва, що вона, повернувшись додому, почала готувати її для дітей.

Це вміння в стало їй в нагоді, коли мирне життя сім'ї перервали військові дії на Донбасі. Довелося терміново виїхати з рідного міста, залишивши будинок і втративши бізнес. Сім'я переїхала до Одеси. Довгий час Наталя не могла знайти роботу. Але одного разу побачила оголошення про бізнес—курси для внутрішньо переміщених осіб, які організовує МОМ (міжнародна організація, що надає допомогу мігрантам; детальніше про її роботу ми розповіли в статті «" Вудка "для переселенців» в номері від 16 жовтня 2015 року). І вирішила, що це «перст долі» — перетворити домашнє захоплення на професію.

Наталя Григор'єва успішно пройшла навчальну програму бізнес—курсів, а в якості «дипломної роботи» підготувала проект виготовлення граноли. Захистила його і отримала грант на 55 тис. грн. для розвитку бізнесу. Вклавши і свої кошти, розпочала роботу. Назва нової торгової марки «злачно» придумав її син Яша — перший дегустатор граноли. А корисні рецепти розробив знайомий дієтолог з Інституту материнства і дитинства.

Спочатку Наталя готувала гранолу вдома, потім орендувала кухню в кафе, найняла помічниць, теж, до речі, переселенок. Відзначимо, що це хороший приклад взаємодопомоги людей, що опинилися не з власної волі в такій складній життєвій ситуації.

Щомісячний обсяг виробництва становив 100 кг пластівців. Їх продавали на ринку, а також через соціальні мережі Фейсбук і Вконтакті, через магазини Екопродукт. Але основним способом  просування ТМ «злачно» були виставки.

— Ми робимо акцент на ярмарках, вуличних гуляннях, — розповідає підприємниця, — адже вони дають гарний зворотній зв'язок. З цих заходів про нашу Гранолу дізнаються туристи і потім замовляють її через інтернет.
Працюючи влітку на численних одеських фестивалях і святах, бізнес—леді приваблювала клієнтів гарними десертами з Гранолою, домашніми йогуртами та ягодами. У зимовий час пропонувала гарячі напої: каву без кофеїну, глінтвейн без алкоголю, адже бізнес екологічний. Для граноли була розроблена екоупаковка.
 
— Перші упаковки були по півкілограма, — розповідає Наталя. — Потім ми зрозуміли, що більше попиту на маленькі пачки — на дві—три порції. Також стали випускати і кілограмові. Наша продукція з торговою маркою «Гранола» — екологічно чиста, тому припала до душі одеситам і туристам. І я зрозуміла, що потрібно розширюватися.
Наталя подала заявку на бізнес—курси програми підтримки малого бізнесу та самозайнятості внутрішньо переміщених осіб «Новий вiдлiк — можлівостi для переселенцiв». Після проходження такого курсу кожен його учасник представляв на оцінку експертного журі свій бізнес—план. Проект Наталії Григор'євої був високо оцінений, і вона отримала фінансування для розвитку виробництва, набору нових співробітників, просування торгової марки.

— Продукцію ТМ «злачно» вже знають в Італії, Франції, США, — з гордістю розповідає Н. Григор'єва.
 — Ми відправляємо нашим клієнтам екологічні сухі сніданки. Їх коло росте, так що я сподіваюся, що поступово ми зміцнимо свої позиції на ринку ЄС, де високо цінується саме екологічно чиста продукція.

Підтримку своїм проектом знайшов і інший переселенець з Донецька Денис Яковенко.

У себе вдома він займався вирощуванням грибів, але коли обставини змусили змінити місце проживання, вирішив перейти на інший вид бізнесу. Денис представив експертам проект виготовлення паливних брикетів. Це форма підготовки різних відходів деревообробки, торфу, сільського господарства і т. П. Для використання в якості палива. Відмітна особливість і суттєву перевагу паливних брикетів перед іншими видами палива полягає в тому, що це — екологічно чистий продукт. Брикети горять практично бездимний, їх ідеально використовувати для обігріву житлових приміщень, лазень, наметів, теплиць, овочевих ям і т. Д.

Такого роду продукція має неабиякий попит в Європі і поступово набуває поширення і у нас. Тому проект Дениса Яковенка отримав високу оцінку експертів і йому було надано фінансування від МОМ. На ці кошти було придбано обладнання. А в Одеській області, стверджує Денис, є багато сировини і потреба в такого роду продукції.

Підприємець купує лушпиння, відходи, готує з них брикети, які продає через сайт. В місяць реалізує 30 тонн продукції. Але готовий розширити своє виробництво, для чого налагоджує контакти з перспективними клієнтами з країн ЄС.

— Ми можемо постачати в європейські країни продукцію, яка не поступатиметься за якістю, — стверджує Денис.
Фінансування від міжнародного фонду «Відрождення» на вирощування полуниці отримав фермер Олександр Омелечкін. І свій бізнес він також має намір орієнтувати на європейський ринок.

— Звичайно, щоб задовольнити клієнтів з Європи, потрібно відповідати високим стандартам, — каже Олександр.
— Але, якщо добре знати свою справу і мати для цього всі складові, то цілком реально вирішити це завдання.

Фонд «Відродження» фінансував в Одесі 14 бізнес—планів вимушених переселенців. Багато з них отримали гранти та бачать перспективу у виході на європейський ринок.

Автор: Олександр Галяс, Інна ІЩУК.

На фото: Н. Григор'єва, Д. Яковенко.

Д. Яковенко