Шавуот-2018

шавуот
12:12, 29 Грудень 2017

З вечора суботи 19 травня до вечора понеділка 21 травня одеські євреї і весь єврейський світ відзначають Шавуот.

Свято Шавуот (українські євреї говорять ШвУес) - це свято Дарування Тори, який відзначається на п'ятдесятий день після Песаха.
Чому цей день називається днем ​​«дарування», а не скажімо, «отримання» або «прийняття» Тори? Єврейські мудреці пояснюють: «отримання» передбачає, що ви перебуваєте на одному рівні з дає і цілком заслужили ту річ, яку погоджуєтеся прийняти, «дарування» ж означає, що той, хто дарує і отримує знаходяться на різних рівнях і подарунок явно перевищує заслуги одержувача. Тора, на основі якої збудований цей світ, - безцінна, і немає нічого, що зробило б нас рівними і гідними її прийняття, тому її Дарування можна пояснити тільки милістю з боку Всевишнього. До такого отримання дару потрібно як слід підготуватися, тому перші сім тижнів перебування в пустелі після виходу з Єгипту (свято Песах), євреї духовно очищалися і височіли, поки до п'ятдесятому дня вони, нарешті, досягли рівня, на якому ТАКИЙ ПОДАРУНОК можна було б отримати без шкоди для духовного і фізичного здоров'я.
Хоча зазвичай це свято називають - Шавуот (нерідко говорять «Свято Дарування Тори»), він має 4 назви.
Перше з них - «Свято жнив», так як свято припадає на час жнив пшениці, визріває пізніше всіх інших злаків. Це свято відзначається принесенням в Храмі нового хлібної жертви Всевишньому.
Друга назва - «Свято Шавуот» (тобто «свято тижнів» або «сімок») було дано тому, що перед настанням свята ми відраховуємо сім тижнів.
Третя назва - «День бікурім (перших плодів)», пов'язане з тим, що в цей день починається «сезон перших плодів» (прим. - все це дійсно для Ізраїлю і тамтешнього клімату). За часів існування Храму кожен єврей брав певну кількість народжених землею плодів (з числа тих видів, якими славиться Ерец-Ісраель), клав їх у кошик і приносив у Храм, де священик-коѓен брав з його рук кошик і перекладав на храмовий жертовник.
Четверте назва - Ацерет ( «Збори»). Ця назва не згадується в Танахе (Старому Завіті) і було введено єврейськими мудрецями, які часто їм користувалися. «Зборами» він названий тому, що є як би восьмим днем, завершальним сім днів Песаха, і тісно пов'язаний з ними. Дні рахунку омера між Песахом і Швуесом, не поділяють свята, а з'єднують їх, тому Шавуот отримав назву Ацерет Песах.
Шавуот також названий Ацерет тому, що з цим святом не пов'язана ніяка особлива заповідь, що не виконується в інші дні року. Його святковий характер виражається в тому, що в цей день утримуються ( «неецарім» на івриті) від виконання роботи.
У ніч напередодні Шавуота прийнято не спати всю ніч і вчити Тору. Робиться це для виправлення помилки, допущеної нами 3322 роки тому, коли народ стояв біля підніжжя гори Синай. Тоді, готуючись до отримання Тори, євреї настільки втомилися, що проспали початок. Ну не зовсім проспали, але замість того, щоб зі сходом вже бути на ногах, вони спокійно спали ще кілька годин, як ніби-то їх це зовсім не хвилювало.
Правда, єврейські мудреці пояснювали, що цей сон зовсім не був проявом байдужості, а осмисленої лінією поведінки. Спляча людина не пов'язаний тривогами і турботами навколишнього світу, не занурений у побут, чи не зайнятий задоволенням реальних і уявних потреб. Його душа здіймається над тлінним тілом, і євреї вирішили, що саме цей стан - стан сплячого - буде найбільш придатним для прийняття Тори. Вони не відмовлялися від служіння Творцю, але вважали, що ідеали Тори будуть так краще прийняті. Але на ранок, прокинувшись від гучних звуків баранячого рога-шофар, євреї з жахом зрозуміли, що помилилися.
Для того, щоб виправити це прикре непорозуміння, з тих пір повелося, що з року в рік, в ніч перед Шавуотом, євреї не сплять, вивчаючи спеціальну книгу «Тикунов Лейл ШвУес» («Виправлення ночі Шавуот), де зібрані уривки з усіх книг і глав Танаха і інших єврейських книг, так що протягом ночі людина як би прочитує всю Тору.
В день свята, під час ранкової молитви, прочитують вголос 10 заповідей, причому прийнято, щоб їх читання слухали все, навіть новонароджені немовлята (при цьому слід розуміти, що Тора не обмежується 10-ма заповідями, і на горі Синай єврейський народ отримав саме ВРЮ Тору, а не якась кількість заповідей).
У свято Шавуот прийнято читати одну з книг Танаха - книгу Рут (Рут), де розповідається про велику прабабі царя Давида.
У дні свята категорично заборонено постити, і прийнято їсти молочну їжу. Чому саме молочну? Відразу після Дарування Тори і введення законів кошрута, у євреїв не було кошерного м'яса, і перший час їм доводилося їсти тільки молочні продукти.